Relacja z samą sobą: Rozwijaj swoją uważność.

Zwolnij, poszukaj głębiej.

Trening uważności polega na zatrzymaniu się na jedną chwilę, aby zacząć doświadczać siebie na głębszym poziomie. Żyjąc w ciągłym pośpiechu mamy wciąż wrażenie, że jest za mało czasu na to, czy na tamto. Z jednej strony – często “nie mam czasu” bywa wygodną wymówką, choć jakoś mamy czas na pierdoły ten czas zjadające! Z drugiej strony, często towarzyszy nam poczucie, że na zrealizowanie wszystkich zadań zabraknie nam doby! Wspaniałe efekty w rozwijaniu uważności możesz osiągnąć dzięki małym, ale systematycznie wykonywanym krokom.

Zatrzymaj się nad jedną chwilą.

Fot. Kinga Koziej

Ile to jest jedna chwila? Powiedzmy, że to jeden oddech: wdech i wydech.To moment, w którym świadomie kierujesz swoją uwagę i dostrzegasz swój obecny stan. Także to, co się dzieje wokół Ciebie: gdzie jesteś, kto jest obok, co odczuwasz. Ale podstawą jest ten jeden oddech i bycie z tym, co jest teraz. Pomocne może być wybranie sobie jakiegoś sygnału przypominającego o momencie uważności np. spojrzenie na zegarek, czyjś śmiech, śpiew ptaka, zamknięcie drzwi itp

Uważnie wykonuj codzienną czynność.

Zazwyczaj, gdy wykonujemy powtarzalne czynności, nasz umysł zajmuje się wieloma innymi rzeczami. Może w pogoni za “więcej i szybciej w tym samym czasie” tracisz doświadczenie tego, co po prostu jest? A gdybyś spróbowała zrobić jedną z codziennych rzeczy w pełnej uważności? Jeśli od razu myślisz sobie, że to strata czasu, to tym bardziej spróbuj. To może być mycie zębów, podlewanie kwiatów, spacer z psem czy przygotowywanie posiłku. Jest to dobra okazja do zobaczenia, co tak naprawdę robi w takich momentach nasz umysł, dokąd biega i czy faktycznie jest to sensowna bieganina

Zjedz uważnie pierwszy kęs.

Zjedzenie całego posiłku w uważny sposób bywa niełatwe, ale ten pierwszy kęs, czy dwa są już osiągalne. Poczuj zapach i smak jedzenia, poczuj jego strukturę i konsystencję. Zamknij na chwilę oczy i pomyśl o przynajmniej jednym człowieku, dzięki któremu to jedzenie jest przed Tobą i podziękuj mu.

Zauważ swoje ciało.

W różnych sytuacjach w ciągu dnia sprawdź stan swojego ciała: w jakiej jest pozycji, czy jest rozluźnione, czy spięte. Tutaj również możesz wykorzystać sygnały – skojarzenia np. moment, gdy sprawdzasz pocztę w komputerze, gdy stoisz w kolejce do kasy, gdy wstajesz rano z łóżka. Siedząc, idąc, czy jadąc, od czasu do czasu rób krótki wewnętrzny raport – gdzie jestem i jak jestem. Po pewnym czasie robi się z tego bardzo zdrowy nawyk, który pozwala zauważać spięcia i rozluźniać ciało, zanim pojawi się jakaś niechciana reakcja np. silny ból.

Zauważ drugiego człowieka.

Fot. Olga Michalec-Chlebik

Zwróć uwagę na osobę, z którą żyjesz lub którą mijasz na ulicy i miej świadomość, że to drugi człowiek, taki jak Ty, ze swoimi troskami i radościami. Na moment przyjrzyj się czyjejś twarzy, gestom, ruchom i pomyśl jak są wyjątkowe. Zainteresuj się nimi z otwartością, bez interpretacji, czy osądzania.

Zauważ pięć rzeczy.

W ciągu dnia zauważ pięć najprostszych rzeczy, których doświadczasz swoimi zmysłami. To może być: smak porannej kawy, zapach deszczu lub pysznego obiadu, widok kwiatów w ogrodzie, śpiew ptaków, czy struktura koca, którym się otulasz. Nie chodzi o to, by doświadczać rzeczy niezwykłych, ale by zauważać te, które zazwyczaj umykają niezauważone.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Edyta Czarnecka

Kontynuując, akceptujesz politykę plików cookies na naszej stronie. Więcej informacji

Zezwoliłeś nam na użycie plików cookies. Robimy to, aby dać Ci najlepsze wrażenia korzystania ze strony. Jeżeli będziesz kontynuować bez zmiany ustawień, lub klikniesz w przycisk "Akceptuję", pozwalasz nam na dalsze ich użycie.

Zamknij

Strona współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020.