Oczekiwania i rzeczywistość

Oczekiwania to przekonania lub pragnienia, które koncentrują się na przyszłości.

Jak nie oczekiwać zbyt wiele i nie wymagać za dużo? Pewnie nie będzie to łatwe, ale warto spróbować. Raz, drugi i kolejny. Dla zdrowia i spokoju. Naszego i innych.

Oczekiwania. Ich krąg zaczyna się już od wczesnego dzieciństwa. Najpierw to nasi rodzice ustalają zasady. Później szkoła, praca. Przez cały ten czas uczymy się rozwijać własne oczekiwania dotyczące tego, jak powinni się zachowywać inni. Przenosimy je do naszych relacji ze znajomymi, bliskimi, przekazujemy je naszym dzieciom. I tak cykl zatacza koło.

Wszyscy mamy jakieś oczekiwania, tak wobec siebie jak i innych. Jednak nie zawsze to, czego oczekujemy jest możliwe. Czasami trzeba zastanowić się nad tym, czego się spodziewamy. Są plany, które w dużej mierze zależą od nas. Są też scenariusze, które w naszej głowie brzmią wspaniale, ale mają niewielkie szanse na stanie się rzeczywistością. Marzenia są czymś bardzo przyjemnym i oczywiście warto marzyć. Trzeba też starać się te marzenia realizować. Ale jeśli za mocno nakręcimy się na nasze „chcę” może to stać się szkodliwe. Spróbuj skupić się na obszarach znajdujących się pod twoją kontrolą- na własnych działaniach i wyborach. Są sprawy które dzieją się poza tobą i bardzo mało prawdopodobne, że twoje oczekiwania wobec nich spełnią się. Weźmy na przykład wygraną na loterii- jedyną rzeczą na jaką masz wpływ jest kupienie losu.

Dopóki rozgraniczasz strefę marzeń od nierealnych oczekiwań wszystko jest w porządku. Schody zaczynają się, kiedy oczekiwania wobec siebie i świata zaczynają być na tyle abstrakcyjne, że niemożliwe. Dlatego powinnaś nauczyć się czasem odpuścić.

Oczekiwania dzielimy na realne i nierealne (albo bardzo mało prawdopodobne).

  • Oczekiwanie, że podążanie sprawdzonymi ścieżkami przyniesie rezultaty – jest realne.
  • Oczekiwanie, że robienie tego, co w przeszłości przyniosło pożądany rezultat- jest realne.
  • Oczekiwanie, że samo pozytywne myślenie sprawi, że wszystko pójdzie po Twojej myśli– jest nierealne.
  • Oczekiwanie, że inni zrobią to, czego Ty chcesz, ale nie leży to w ich interesie- jest nierealne.
  • Oczekiwanie, że inni zrobią to, czego chcesz i jest to w waszym wspólnym interesie – może być realne.

Oczekiwania są naturalną częścią życia. Ale ostrożnie. Problemy mogą tworzyć nasze wygórowane wymagania wobec innych, jak również chęć zadowolenia wszystkich dookoła. Poświęć trochę czasu na samotność i szczerze zadaj sobie pytanie, czego chcesz i czego oczekujesz. Dla siebie i od siebie.

Zadaj sobie pytania.

Zanim zaangażujesz się w jakieś działania, zapytaj samej siebie :

  • czy Ty naprawdę tego chcesz?
  • czego oczekujesz?
  • czy jest to coś realnego?
  • czy posiadasz umiejętności, wiedzę i możliwości dla zrealizowania postanowień?
  • czy masz „plan B’ w razie niepowodzeń? Jeżeli nie masz alternatywnego planu, pomyśl o nim.
  • czy wysiłek włożony w osiągnięcie celów jest tego warty?

Ja kontra oni.

Powodem psujących się relacji z otoczeniem może być to, że czujemy, ze nasze oczekiwania nie są spełnione. Jednocześnie często zapominamy jasno powiedzieć czego chcemy. Na przykład możesz oczekiwać, że twój partner zabierze cię na szalony weekend w góry, tymczasem kolejna sobota mija wam w domu. Jesteś zła, czujesz się rozczarowana i sfrustrowana. Ale zastanów się, czy kiedykolwiek powiedziałaś mu o tym ?

Nic nie upoważnia nas do gniewania się na innych ponieważ nie spełniają naszych oczekiwań. Myśl, że ludzie w magiczny sposób doznają olśnienia i zaczną spełniać wszystkie nasze oczekiwania pozostaje na zawsze w dziale oczekiwań nierealnych.

Kiedy zauważysz, że zachowania innych nie spełniają twoich oczekiwań zastanów się, dlaczego oczekujesz pewnych rzeczy. Jakie są twoje intencje? Co chciałabyś tym osiągnąć? Nie bój się analizować własnych motywów. Jeżeli będziesz świadoma tego procesu łatwiej zrozumiesz perspektywę innych.

Nie musisz robić wszystkiego, czego chcieliby od ciebie inni. To zależy tylko od Ciebie.

Oni kontra ja.

Problemy mogą pojawiać się również , gdy zbyt mocno zaczniemy angażować się w sprostanie oczekiwaniom innych. Czasem do tego stopnia, że ​​zaczynamy skupiać się tylko na tym, co ktoś pomyśli lub jak się poczuje. Gubimy się wtedy gdzieś pomiędzy tym, jak widzą nas inni, a tym, kim naprawdę jesteśmy. Zapominamy, że jesteśmy ważne tak samo, jak wszyscy inni.

Nawet jeżeli jasno i dokładnie wyrazisz swoje oczekiwania, weź pod uwagę, że ludzie nie będą w stanie ich spełnić. Albo nie będą mieli na to ochoty. Pamiętaj! To działa w obie strony. Ty też nie musisz robić wszystkiego, czego chcieliby od ciebie inni. To zależy tylko od Ciebie.

Czego chcę. Czego potrzebuję.

Oczekiwania mogą być motorem do działania. Ale… Okoliczności mogą się zmieniać. Dlatego warto być elastycznym i modyfikować plan działania w przypadku natknięcia się na przeszkody. Zmiany mogą otworzyć niektóre drzwi, nawet jeżeli zatrzasną inne. Im bardziej elastyczna jesteś w swoich celach, tym łatwiej dostosujesz się do nieprzewidzianych zdarzeń. Jeżeli w danym momencie poczujesz się zrezygnowana i nieszczęśliwa dobrze jest skoncentrować swoją energię na tym, co możesz kontrolować i w jaki sposób możesz wpłynąć na sytuację.

Zmiany mogą otworzyć niektóre drzwi, nawet gdy zatrzasną inne.

Jeżeli pomimo starań wszystko idzie zupełnie nie po twojej myśli? Zamiast marnować siły i nerwy na chaotyczne miotanie się w złości, przyjmij rozczarowanie ze spokojem. Niestety, ryzyko rozczarowania rośnie wprost proporcjonalnie do wielkości naszych oczekiwań. Cóż, nie można mieć wszystkiego i z tym trzeba się pogodzić.

Pierwszym krokiem do jakiejkolwiek zmiany jest skupienie się na sprawach realnych. Oczekiwania, które wynikają z naszych doświadczeń, najczęściej są realne. Jednak warto pamiętać, że nie wszystko będzie zawsze przebiegać po naszej myśli. Nawet jeżeli już kiedyś znalazłaś się w podobnej sytuacji nie możesz być pewna, że rozwinie się ona dokładnie według twoich założeń. To, że wcześniej coś potoczyło się w określony sposób, nie oznacza, że za drugim razem będzie tak samo.

Miej świadomość, że rozczarowania są częścią naszego życia. Choć przykre mogą pozwolić nam na znalezienie innej perspektywy i dystansu.

Cierpliwości. Nie oczekuj wszystkiego na już.

Dieta cud! Błyskawiczny plan treningowy! Doskonałe ciało po miesiącu! Wszystko pięknie i bez wysiłku! Ile razy widziałaś tego typu reklamy? Poprawa kondycji i zdrowia, wymaga czasu i zaangażowania. Często też wyrzeczeń i uporu. (Ale zdecydowanie warto!) Nawet jeśli program obiecuje szybką poprawę, do całego przedsięwzięcia należy podchodzić z rozwagą i cierpliwością. Jednym ze sztandarowych przykładów oczekiwań nierealnych jest właśnie uwierzenie w złudną wizję rewelacyjnych rezultatów przy minimalnym wysiłku. W takim wypadku najbardziej realnym skutkiem będzie raczej rozczarowanie i zniechęcenie.

Miej świadomość, że rozczarowania są częścią naszego życia. Choć przykre. mogą pozwolić nam na znalezienie innej perspektywy i dystansu. Jeżeli jednak zawsze oczekujesz od siebie zbyt wiele, sama robisz sobie krzywdę. Ciągłe niespełnianie własnych oczekiwań może wywołać poczucie winy i wstydu. Jeżeli zaczniesz utwierdzać się w przekonaniu, że „nie jesteś wystarczająco dobra”, „nie zasługujesz na nic dobrego” wejdziesz na drogę do wypalenia, czy depresji.

Zawsze szukaj dobrej strony.

Oczekiwanie, że coś się wydarzy, nie sprawi, że to się stanie. Samo pozytywne nastawienie to zdecydowanie za mało, żeby sprostać oczekiwaniom. Jednak wystarczająco dużo, aby być pomocnym narzędziem w ich realizacji. Albo w poradzeniu sobie z rezultatem, jakiego niekoniecznie oczekiwałyśmy. Nawet jeżeli coś zawodzi, po drodze wali się i pali, wiara, że zawsze jest jakieś rozwiązanie pomaga w momentach zwątpienia.

Kiedy przychodzą gorsze chwile,czujesz, że masz dość spróbuj przyjrzeć się bliżej rzeczom, które udało ci się zrealizować. Zauważ i doceń to,co już udało Ci się osiągnąć. Pozwoli ci to uwolnić się od nierealnych oczekiwań, kierując twoją uwagę na to, co już masz. Jeżeli będziesz ciągle myśleć o ile lepiej będzie jeżeli zrobisz to, czy tamto, nigdy w pełni nie nauczysz cieszyć się teraźniejszością. Ślepa pogoń do celu sprawi, że zapomnisz o tym, jak ważna jest sama podróż. Ciesz się postępami i małymi sukcesami, poświęć czas na refleksję i uczenie się na błędach.

Zaakceptuj swoje ograniczenia.

Nawet mając najlepszy plan, chęci działania i będąc zdeterminowaną możesz nie być w stanie zrealizować wszystkiego dokładnie tak, jak chcesz. Wszystkiego nie da się przewidzieć (oczywiście można się starać, a niepowodzenia z przeszłości należy wykorzystać jako wskazówki), czasami nie umiemy odpowiednio zareagować lub spełnić wszystkich oczekiwań. Wysiłek może zbliżyć Cię do spełnienia marzeń, ale są rzeczy takie, jak ograniczony czas czy siły. To, że coś się nie udaje nie sprawia, że jesteś słaba, czy w jakikolwiek sposób gorsza. Jesteś człowiekiem. Człowiekiem z normalnymi fizycznymi i emocjonalnymi ograniczeniami.

Wymagaj mądrze.

Kluczem do zachowania spokoju i zdrowia nie jest zupełne porzucenie oczekiwań. Jest nim dążenie do równowagi. Utrzymywanie oczekiwań na ich właściwych miejscach. Należy oddzielić sprawy ważne i te, na które mamy wpływ od błahych lub pozostających poza naszą kontrolą. Twoje życie jest twoje i tylko twoje. Nie pozwól, aby oczekiwania innych stanęły na drodze do bycia wiernej temu, kim jesteś.

Jeśli nie spełniasz oczekiwań, nie obwiniaj się. Potraktuj swoją osobę z wyrozumiałością i współczuciem. „Pracowałam nad tym, starałam się, chciałam dobrze.”

Nie zapomnij, że tę zasadę stosujemy także wobec innych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Magdalena Olejarczyk

Kontynuując, akceptujesz politykę plików cookies na naszej stronie. Więcej informacji

Zezwoliłeś nam na użycie plików cookies. Robimy to, aby dać Ci najlepsze wrażenia korzystania ze strony. Jeżeli będziesz kontynuować bez zmiany ustawień, lub klikniesz w przycisk "Akceptuję", pozwalasz nam na dalsze ich użycie.

Zamknij

Strona współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020.